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El músicu ya investigador Héctor Braga (La Felguera, 1980) algamaba'l setiembre pasáu el Premiu Máximo Fuertes Acevedo pol so estudiu 'Nel cantu la memoria. Ensayu sobro l'asturianada tradicional'. Doctor n'Historia del Arte y Musicoloxía pola Universidá d'Uviéu, el trabayu ganador toma como base la tesis que presentó col mesmu tema en 2020 y cola que llogró la calificación de sobresaliente cum laude. La principal aportación del espertu llangreanu ye'l tratamientu científicu a un asuntu, oxetu de numberoses monografíes, pero qu'hasta agora namás contaba col precedente 'La tonada. Un acercamiento musicológico' (Ridea, 2011) del alemán Pieter Minden. Les otres novedaes qu'apurre ye l'anotación en pentagrama de les canciones, cola clasificación de los distintos palos, la ufierta d'un llistáu con toles grabaciones identificaes hasta 1966 (límite de la tradicionalidá) y un importante axuste de la cronoloxía que val pa superar nociones preesistentes.
La propia indagación hestórica alrodiu de la canción tradicional asturiana llevó al estudiosu a constatar el so verdaderu caláu nel tiempu, talo desplica él mesmu: «Taba espardida la idea de que se trataba d'un fenómenu modernu, de finales del sieglu XIX, sicasí les primeres lletres trescrites son de 1795 y la primer mención esplícita a l'asturianada de 1821. Dellos autores fechen los primeros cancioneros en 1890 y yo llego a 1870. El primer concursu documentáu ye de 1890», apunta. En tou casu, Braga nun tien dulda que l'antigüedá del xéneru ye bien anterior a eses dates: «La razón ye mui cenciella y ta nes melodíes. Na música occidental europea dende'l clave bien temperáu de Bach (s.XVII-XVIII) los soníos dividímoslos cromáticamente en tonos y semitonos, la estructura modal -sin compás ni ritmu- ye toa anterior a esa dómina y esa ye la que caltienen les melodíes asturianes más vieyes». El musicólogu emparéntales «con un cantu popular que la ilesia permitió na edá media y del que nun hai testimoniu escritu, inda sí hai mises de gaita que tovía canten intérpretes actuales».
Les asturianaes modales -que Braga alerta: «Tán perdiéndose, como bona parte del repertoriu»- guarden parentescu con otres formes europees como'l 'cant d'estil' valencianu, les tonaes búlgares con gaita o los llamentos gaélicos. Nel contestu ibéricu ye evidente'l so venceyu coles tonaes montañeses de Cantabria o de Llión y Zamora. En cuantes a la relación col flamencu, l'investigador señala «qu'eso daba pa otra entrega», pero anota que cuando los cantaores del sur empezaron a venir a Asturies a finales del XIX incorporaron al repertoriu palos como la farruca, el garrotín, la praviana o la llamada 'tonada' y cita'l casu del sevillanu Antonio Pozo 'El Mochuelo' que grabó col gaiteru Manuel Borreguera en Londres en 1911 y qu'años enantes echaba peles romeríes uveínes pieces como 'La Panadera' o 'N'Uviéu non me caso'.
En cuantes al mesmu nome del xéneru, Héctor Braga recalca la importancia del términu 'asturianada' frente a otros «que son sinónimos, pero tonaes hailes en tol mundu: de segar, tosquilar oveyes, etc. Asturianada ye antonomásicu, más qu'a la tierra fai referencia a la cultura que caltién esi cantu, l'asturiana».
L'investigador ve con esmolecimientu'l futuru de la canción tradicional del país: «Hai una perda importante del repertoriu por cuenta los concursos: malpenes se canta un 20 por cientu y cada vez menos y peor. Vamos mui mal de tiempu y la única manera que se m'ocurre ye enseñar esto de forma reglada. Como nun consigamos una xeneración de cantantes alfabetizaos en música tamos perdíos, asina lo digo». El so trabayu ufre la metodoloxía y les ferramientes que pueden valir de base a esi imprescindible futuru regláu.
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