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Pol cambiu climáticu, porque sí, o por suerte o por desgracia, el nuestru pequeñu y verde país enllenose de visitantes esti vranu. Ya saben, un ... problema y una oportunidá: forasteros que train masificación, vandalismu y orteraes, o riqueza, diversidá y negocios. ¿Depende namás que de les perres? ¿Si los foriatos son ricos, son turistes? ¿Y si son probes, inmigrantes? Tenemos que falar del tema.
Tol mundu somos un poco turista. Yo mesmo veraneo na costa; como los ricos y, buenu, tamién como los pescadores. Y voi a les pescaderíes; y a les carniceríes, y a les cafeteríes, aparcamientos, restaurantes, fruteríes, supermercaos, ferreteríes, bancos, asesoríes, concesionarios y hasta a les inmobiliaries. Y nesi andar míu —ya me perdonarán— plasmo colos nomes, vezos y costumes que nos va imponiendo, añu tres añu, el nacionalismu obligatoriu. Nun sé si por culpa los turistes, el cambiu climáticu, la ideoloxía woke o lo tontos que somos, lo que tola vida llamamos pixín, andarica, xarda o ñocla, agora abulten ser rape, o rapito, nécora, caballa y… ¿masera? Y después dirán que'l pescáu ye caru.
Pero nun me malinterpreten; nun tengo nenguna manía especial colos pexes, los mesetarios o los guiris: gústenme los idiomes, tengo visto mundu, y esto nun va de ver quién ye más auténticu. Por descontao entiendo los sistemes de distribución y loxística, les economíes d'escala, el drechu de propiedá y la necesidá d'entender y facese entender cara al públicu. Y a la de llamar a les coses pol so nome, albidro más que de sobra que si una pescadería tien, por dicir, quince tiendes pa en Torrelavega y alredores pero namás que dos n'Asturies, va acabar centralizando la impresión de los cartelos poniendo 'masera' en cuenta ñocla o lo que seya. Ye'l mercáu. Y la pregunta del millón ye si una empresa asturiana —agora que tamos a piques de celebrar el día de la nuestra patria querida— va etiquetar como andarica, oriciu o gochu asturcelta lo que cuenta vender, tamién por dicir, pa en Bermeo y alredores.
Nun ye personal, son negocios. Y a los negociantes, hosteleros, chigreros y comerciantes en xeneral, digo: si queremos una economía de calidá y un empléu de calidá y un turismu de calidá tenemos qu'empezar por defender un productu de calidá —nosotros y el nuestru paraisu natural— y vender bien, y caro, lo que somos. Lo contrario, poner en baratu quién somos y cómo nos llamamos, ye peor qu'un crime. Ye un error. Empezamos tapeciendo'l nome de Les Arriondes «pa nun confundir a los turistes» y vamos acabar llamando Lanas, Cabralas o Manzaneda a Llanes, Cabrales y Pumarín polo mesmo: la mesma tontería pola que dicimos Gamonedo, rapito o llovizna y celebramos Halloween, oktoberfest o la feria d'abril.
Más gorda nun cabe en práu. Tar arguyosu d'Asturies pol paisaxe, el mar, les montañes y la Santina y despreciar asina la nuestra manera de ser y dicir les coses ye una incongruencia total. Llamar pixín al pixín nes cartes de los nuestros restaurantes nun ye una manía de cincuentón. Insisto, son negocios: si queremos que les nuestres empreses y les nuestres cotizaciones medren y seyan sostenibles, tenemos que vendenos meyor y recibir, con dignidá, a los visitantes: industriales, llaborales o turísticos. ¿Por qué? Porque son clientes ¿Vien una multinacional y busca trabayadores? Ofrezcámonos con dignidá. ¿Salimos nosotros afuera a ufrir los nuestros productos? Vendámoslos con dignidá. ¿Recibimos turistes y viaxeros? Enseñémos-yos lo que somos y tenemos con dignidá; con naturalidá: llamando a les coses pol so nome, ameritando-yos el preciu y nunca, nunca, vendiéndonos a baratu.
Porque'l patriotismu nuestru —asturianu y queríu— tamién ye eso.
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